Sådan rekrutterer du læger med gakkede gangarter

Må du være sjov som seriøs offentlig institution? Ja sgu! Så længe det er med respekt og ”on brand”…

Jeg har selv fingre i de sociale medier på Aalborg Universitetshospital, og så bliver det vel næppe meget mere seriøst, offentligt og institutionsagtigt.

Men husk på, hvad der er brugernes allerstørste ønske i mødet med ethvert offentligt system.

Menneskelighed.

Det kan du netop vise ved at være jordnær, imødekommende og ja underholdende på de sociale medier.

Hvordan gør man så det? Ja, man kan for eksempel sende nogle læger, sygeplejersker, portører og lægesekretærer ud at gå gakkede gangarter, Monty Python-style.

Det er pænt fjollet som offentlig institution. Men det viser et sted med arbejdsglæde og overskud – og at det hele ikke altid handler om travlhed, besparelser og medicinpriser.

Min påstand er, at opslaget har givet mange gange mere brandværdi og goodwill end de fleste af de ”gode historier”, vi forsøger at sælge til medierne. Ja, 1300 nye fans på siden i løbet af 48 timer taler vel et tydeligt sprog – en følgertilvækst på 16 procent dengang.

Men hvad med rekruttering? Er der nogen, der vælger os til som kommende arbejdsplads, alene fordi vi gøgler på Facebook?

Naturligvis ikke. Det ville jo være helt igennem idiotisk, og humor kan ikke stå i stedet for faglig kvalitet og mulighed for udvikling.

Men jeg tror på, at det kan være tungen på vægtskålen, mulehåret foran, de små marginaler, hvis man står og skal vælge mellem flere muligheder. Virker Aalborg Universitetshospital som et stort og koldt sted, eller som et rart sted med 7000 gode kolleger?

Og kommentarer som disse (til de gakkede gangarter) kan man ikke købe for penge:

Skal alle dine opslag så være lårklaskende morsomme? Nej. Så ryger troværdigheden.

Men lad kækheden skinne igennem så ofte som muligt – og giv den så fuld skrue på et decideret ”sjovt” opslag 3-4 gange årligt.

Dine følgere vil formentlig elske dig for det.

Til sidst: Et par andre eksempler, hvor vi (med varierende held) har forsøgt at være sjove.

F.eks. da vi sendte indkaldelsesbreve ud som gækkebreve i stedet:

Eller da vi boostede vores operationsinstrumenter i forbindelse med premieren på ”Star Wars – The Force Awakens”:

Eller dengang Hobro IK vandt over Brøndby IF for fjerde gang i træk, og vi greb muligheden for at fortælle, at Hobro Sygehus faktisk hedder Aalborg Universitetshospital, Hobro nu:

Eller da vi malede en Delorean om til en Region Nordjylland ambulance, den dag Marty og Doc Brown ankommer til fremtiden i ”Back to the Future”-filmene:

Eller på international Star Wars Day (”May the 4th be with you”), da der hang en ildevarslende skygge over hospitalet:

Eller da der måske stod en krukke guld ved Onkologisk Afsnit:

 

Ku' du li' det? Så tag lige og del 😀

Skriv en kommentar